Mennyire vagy befolyásolható?
Lehet most átfutott az agyadon, hogy te nem vagy befolyásolható. Amikor pedig egy sampont vásárolsz, úgy érzed a döntés a tiéd volt, amiért azt a sampont választottad. De mi alapján vásároltad meg pont azt a sampont? Láttad a tévében a reklámokban? Ha így van, akkor bizony a kereskedelmi propaganda áldozata lettél. Hallottad milyen jókat mondanak a hatásáról és magad is láttad a hatás eredményét. Sokan nincsenek tisztában azzal, hogy az emberi agy mennyire manipulálható hangzatos ígéretekkel, szépen rajzolt plakátokkal, jól elkészített reklámfilmekkel. Elsősorban ezekre épül a kereskedelmi és a politikai propaganda.
A tömegek kollektív tudatának irányítása nem mai keletű. Már Arisztotelész korában is foglalkoztak ezzel a jelenséggel. A görög tudós és filozófus már akkor rájött erre a tényre, hogy az emberek érzelmeit befolyásolni lehet, méghozzá abba az irányba, amelyikbe csak akarja.
A propaganda eszközei és technikái évtizedek, évszázadok, évezredek alatt folyamatosan változtak, fejlődtek. Minden korban azonban meg volt az a néhány alapfeltétele a hatásos propaganda megteremtésének, amelyek nélkül az embereket nem lehetett volna olyan mesteri fokon manipulálni, úgy irányítani, ahogy a propagandistáknak tetszik.
A jól kivitelezett propaganda egyik nélkülözhetetlen kelléke a pénz. Természetesen csak pénzzel nem lehet jó, meggyőző propagandát kivitelezni, hiszen nagyon fontos még, hogy hozzáértő emberek csinálják, akik a népet lelkesedéssel töltik meg vagy éppen elbizonytalanítják.
Míg korábban a propaganda használata csak szóbeli tevékenység volt, addig az újságok megjelenésével egyre kezdett elterjedni az írásos propaganda is. A szekták nagy jellemzője, hogy saját kiadványaik vannak és azok segítségével terjesztik hitnézeteiket. Felhasználhatnak még brosúrákat, kiállításokat, plakátokat, saját készítésű filmeket. A filmek, rajzfilmek manipuláló hatását a Társulat is felismerte, hiszen ezek jobban hatnak az érzelmekre.
Az ember szereti ha foglalkoznak vele, ha fontosnak érezheti magát. Erre az érzésre is alapoz a propaganda, így a propagandisták soha nem hagyhatták ki a közösségtalálkozókat, ünnepi beszédeket, tömegrendezvényeket. Ezek az összejövetelek még jobban inspirálják az embereket annak a célnak az elérésében, amire a tömeget szeretnék továbbra is buzdítani. A Társulatnak is nagyon fontosak ezek az alkalmak, a valahova tartozás igényét is kielégíti.
4. Sztereotipizálás - A sztereotípia általánosító vélemény, mely általában negatívan tünteti fel az alanyt és belevegyíti saját előítéleteit is. A Társulat ilyen véleménnyel van a más valláshoz tartozókról, és az ún. hitehagyottakról.
5. Szlogenek gyártása - Az a fontos, hogy könnyen megjegyezhetők legyenek. Lásd évi szöveg, kongresszusi mottó stb.
6. Ajánlólevél - Kiragadott idézeteket kell belevinni a beszédbe, mert azzal más tartalmat nyer a jelentése, hiszen az már meglévő szöveg. Pl. Amely lélek vétkezik, az hal meg. Ezzel a verssel akarja bebizonyítani, hogy nincs lélek.
7. Közös ellenségképet kell kialakítani.- Szemükben ilyenek a világiak és a hitehagyottak.
8. Szándékos bizonytalanságban tartás - Keressétek az igazságosságot, keressétek a szelídséget! Valószínűleg (nem biztos) rejtve lesztek Jehova haragjának napján.
9. Bűnbakkeresés - A Társulat szerint a legnagyobb ellenségük az Ördög, továbbá az ún. hitehagyottak, de a katolikus egyházat is mindig rossz színben tünteti fel.
10. Jól hangzó szavak használata - Pl. örökké élhetsz az újvilágban.
11. Tekintélyhez való folyamodás - Híres embereket kell megszólaltatni, akiknek lehet hinni, akiknek a szavában megbízik a tömeg. Ilyen embereket a Társulat a kiadványai lapjain szólaltatott meg, többször idéztek tőlük. Pl. George Howard a Georgiai Egyetem professzora, Sir Frederik Kenyon régész és a British Múzeum igazgatója stb.
12. Ellen érzet kiváltása - Arra veszi rá a tömeget, hogyan helytelenítsenek egy korábban mások által megfogalmazott eszmét. Itt tanítást, pl. Szentháromság tagadása.
13. Ragyogó általánosítás - olyan általános érzelmekre hivatkozik, mint pl. a szeretet, béke, szabadság stb.
14. Átvitel - Transzfer, más néven gondolattársításként ismert. Egyértelműen pozitív, vagy negatív képzetek kivetítése egy másik személyre, vagy dologra, annak érdekében, hogy az jobban elfogadható, vagy pedig hiteltelen legyen mások szemében. Ez a módszer érzelmi választ vált ki a célközönségben és az elismert tekintélyekkel való azonosulást segíti elő. A módszer gyakran erősen vizuális. Ilyen eset például amikor az USA elnökét az ország zászlója mellett fotózzák, vagy filmezik le. A szvasztika, vagy horogkereszt eredetileg a jó szerencse, a halhatatlanság, a bővölködés, az egészség jelképe volt, mielőtt a nácik kisajátították maguknak.
A társulati kiadványokban jellemző a Szentháromság teológiai kérdésében a pogány "háromságok, triádok" szemléltető bemutatása, annak feltüntetése nélkül, hogy azoknak természetesen az égvilágon semmi köze sincsen a keresztény Szentháromság tanításához. Ugyanakkor pedig rendszeresen idéznek hiányosan és megtévesztően olyan szakembereket erről a témáról, akik egyáltalán nem értenek egyet a Társulat álláspontjával.
(Szeles Péter Budapesti Gazdasági Főiskolában tartott előadása alapján, Budapest, 2009)
A propaganda nélkülözhetetlen elemeit J.A.C. Brown A meggyőzés technikái a propagandától az agymosásig című könyvében fogalmazta meg:
Fontos a sztereotípiák használata, a behelyettesítés és a hazugság. A propaganda szerint a világot csak fekete- fehérben láttatja, a kettő között nincs más választásra lehetőség. Folyamatosan ismétel, sulykolással kívánja meggyőzni a tömeget. Fontos, hogy a tekintélyre hivatkozzanak, mint pl. a vallásban Jézus vagy a politikában Hitler személye.
A tömegek kollektív tudatának irányítása nem mai keletű. Már Arisztotelész korában is foglalkoztak ezzel a jelenséggel. A görög tudós és filozófus már akkor rájött erre a tényre, hogy az emberek érzelmeit befolyásolni lehet, méghozzá abba az irányba, amelyikbe csak akarja.
Ebben az írásomban azzal szeretnék foglalkozni, hogy ezek a jól bevált dolgok hogyan segítik a szekták terjedését. Ugyanis a szekták - itt elsősorban Jehova Tanúi Vezető Testületére gondolok - ugyanezek szerint az alapelvek szerint dolgoznak, mint a kereskedelmi és a politikai propagandisták.
Karl Erik Rosengen a Kommunikáció című könyvében a következőképpen definiálja a propagandát: „Propagandán nagyjából olyan többé-kevésbé elfogult információt értünk, amit egy kormányzat vagy más hatalmi pozícióban lévő szervezet saját érdekei szolgálatára terjeszt.” A propaganda fogalmával egybefonódó két személytől is idéznék, hiszen ki értene ehhez a legjobban, mint ők, akik tökéletesre fejlesztették:
”A propaganda funkciója nem az, hogy mérlegelje az emberek igazságát, hanem hogy kizárólagosan hangsúlyozza a mi igazságunkat, amelyért működésbe hoztuk. Dolga nem az, hogy az igazság tárgyilagos levonata legyen s a tömegek elé tárja tudományos pontossággal, akkor is, ha az ellenséget szolgálná. A propaganda dolga az, hogy mindig és feltétel nélkül a mi igazságunkat hirdesse.”- Adolf Hitler
„A propaganda lényege abban áll, hogy az embereket olyan őszintén, olyan mélyen nyerjük meg egy eszmének, hogy végül teljesen magunkévá tegyük.”- Joseph Goebbels, Adolf Hitler propagandaminisztere.
Ennek a tevékenységnek több fajtája is van, melyeket főként az igazság tartalmuk és a forrás hitelessége alapján lehet három csoportra bontani:
Fehér propaganda: nem tudatosan manipulál, nyílt és lehet tudni kitől származik az információ, hiteles próbál lenni és nem használ nyílt hazugságot.
Szürke propaganda: az információforrást nem lehet beazonosítani, nem saját információt közöl. Általában semlegesnek tűnik, de előfordul, hogy szándékosan manipulál.
Fekete propaganda: mind az általa közölt információ, mind az információforrás hamis. Tudatosan manipulál, célja, hogy olyan irányba vigye az emberek viselkedését, ami számára a legkedvezőbb hatást fogja eredményezni.
A szekták vezetői ez utóbbit részesítik előnyben. A propaganda eszközei és technikái évtizedek, évszázadok, évezredek alatt folyamatosan változtak, fejlődtek. Minden korban azonban meg volt az a néhány alapfeltétele a hatásos propaganda megteremtésének, amelyek nélkül az embereket nem lehetett volna olyan mesteri fokon manipulálni, úgy irányítani, ahogy a propagandistáknak tetszik.
A jól kivitelezett propaganda egyik nélkülözhetetlen kelléke a pénz. Természetesen csak pénzzel nem lehet jó, meggyőző propagandát kivitelezni, hiszen nagyon fontos még, hogy hozzáértő emberek csinálják, akik a népet lelkesedéssel töltik meg vagy éppen elbizonytalanítják.
Míg korábban a propaganda használata csak szóbeli tevékenység volt, addig az újságok megjelenésével egyre kezdett elterjedni az írásos propaganda is. A szekták nagy jellemzője, hogy saját kiadványaik vannak és azok segítségével terjesztik hitnézeteiket. Felhasználhatnak még brosúrákat, kiállításokat, plakátokat, saját készítésű filmeket. A filmek, rajzfilmek manipuláló hatását a Társulat is felismerte, hiszen ezek jobban hatnak az érzelmekre.
Az ember szereti ha foglalkoznak vele, ha fontosnak érezheti magát. Erre az érzésre is alapoz a propaganda, így a propagandisták soha nem hagyhatták ki a közösségtalálkozókat, ünnepi beszédeket, tömegrendezvényeket. Ezek az összejövetelek még jobban inspirálják az embereket annak a célnak az elérésében, amire a tömeget szeretnék továbbra is buzdítani. A Társulatnak is nagyon fontosak ezek az alkalmak, a valahova tartozás igényét is kielégíti.
A propaganda technikái
( ezeket főként a fekete propaganda használja )
1. Félelemkeltés - A Társulat az embereket a világ végével, Armageddonnal riogatja.
2. Bandwagon - A tömeghez való csatlakozás, azaz a birkaeffektus, melynek lényege, hogy mindenki tartozni szeretne valahova, természetesen mindenki a nyertes oldalhoz szeretne tartozni.
3. Átlagember - A közember nyelvén kell megfogalmazni a mondandót, nem kell szakszavakat használni, így a tömeg látja, hogy a szónok is közéjük tartozik, könnyen megértik a mondandóját.4. Sztereotipizálás - A sztereotípia általánosító vélemény, mely általában negatívan tünteti fel az alanyt és belevegyíti saját előítéleteit is. A Társulat ilyen véleménnyel van a más valláshoz tartozókról, és az ún. hitehagyottakról.
5. Szlogenek gyártása - Az a fontos, hogy könnyen megjegyezhetők legyenek. Lásd évi szöveg, kongresszusi mottó stb.
6. Ajánlólevél - Kiragadott idézeteket kell belevinni a beszédbe, mert azzal más tartalmat nyer a jelentése, hiszen az már meglévő szöveg. Pl. Amely lélek vétkezik, az hal meg. Ezzel a verssel akarja bebizonyítani, hogy nincs lélek.
7. Közös ellenségképet kell kialakítani.- Szemükben ilyenek a világiak és a hitehagyottak.
8. Szándékos bizonytalanságban tartás - Keressétek az igazságosságot, keressétek a szelídséget! Valószínűleg (nem biztos) rejtve lesztek Jehova haragjának napján.
9. Bűnbakkeresés - A Társulat szerint a legnagyobb ellenségük az Ördög, továbbá az ún. hitehagyottak, de a katolikus egyházat is mindig rossz színben tünteti fel.
10. Jól hangzó szavak használata - Pl. örökké élhetsz az újvilágban.
11. Tekintélyhez való folyamodás - Híres embereket kell megszólaltatni, akiknek lehet hinni, akiknek a szavában megbízik a tömeg. Ilyen embereket a Társulat a kiadványai lapjain szólaltatott meg, többször idéztek tőlük. Pl. George Howard a Georgiai Egyetem professzora, Sir Frederik Kenyon régész és a British Múzeum igazgatója stb.
12. Ellen érzet kiváltása - Arra veszi rá a tömeget, hogyan helytelenítsenek egy korábban mások által megfogalmazott eszmét. Itt tanítást, pl. Szentháromság tagadása.
13. Ragyogó általánosítás - olyan általános érzelmekre hivatkozik, mint pl. a szeretet, béke, szabadság stb.
14. Átvitel - Transzfer, más néven gondolattársításként ismert. Egyértelműen pozitív, vagy negatív képzetek kivetítése egy másik személyre, vagy dologra, annak érdekében, hogy az jobban elfogadható, vagy pedig hiteltelen legyen mások szemében. Ez a módszer érzelmi választ vált ki a célközönségben és az elismert tekintélyekkel való azonosulást segíti elő. A módszer gyakran erősen vizuális. Ilyen eset például amikor az USA elnökét az ország zászlója mellett fotózzák, vagy filmezik le. A szvasztika, vagy horogkereszt eredetileg a jó szerencse, a halhatatlanság, a bővölködés, az egészség jelképe volt, mielőtt a nácik kisajátították maguknak.
A társulati kiadványokban jellemző a Szentháromság teológiai kérdésében a pogány "háromságok, triádok" szemléltető bemutatása, annak feltüntetése nélkül, hogy azoknak természetesen az égvilágon semmi köze sincsen a keresztény Szentháromság tanításához. Ugyanakkor pedig rendszeresen idéznek hiányosan és megtévesztően olyan szakembereket erről a témáról, akik egyáltalán nem értenek egyet a Társulat álláspontjával.
(Szeles Péter Budapesti Gazdasági Főiskolában tartott előadása alapján, Budapest, 2009)
A propaganda nélkülözhetetlen elemeit J.A.C. Brown A meggyőzés technikái a propagandától az agymosásig című könyvében fogalmazta meg:
Fontos a sztereotípiák használata, a behelyettesítés és a hazugság. A propaganda szerint a világot csak fekete- fehérben láttatja, a kettő között nincs más választásra lehetőség. Folyamatosan ismétel, sulykolással kívánja meggyőzni a tömeget. Fontos, hogy a tekintélyre hivatkozzanak, mint pl. a vallásban Jézus vagy a politikában Hitler személye.
George Orwell munkássága
A propaganda szemléletes bemutatásáról George Orwell angol író, kritikus, újságíró is gondoskodott az Állatfarm és az 1984 című műveiben. Az Állatfarm című könyve egy kis humor segítségével bemutatja, hogy az emberek (a könyvben állatokként szerepelnek) mennyire befolyásolhatóak, mennyire naivak és hogy a vezető réteg ezen tulajdonságukat száz százalékosan ki is használja, manipulálja őket, ha nem a szavak, akkor a megfélemlítés taktikájával. A könyvben talán megmosolyogjuk Bandit, a buta lovat, a betanított ostoba juhokat, vagy a többi naiv állatot. Azonban ez nem Tündérmese hanem a valóság, úgyhogy éppen itt az ideje felébredni!
A propaganda pszichológiai háttere
Ahhoz, hogy a propaganda jól működjön, tudni kell az embereket úgy irányítani, manipulálni, hogy abba az irányba menjenek, azt tegyék, amit a propagandista elvár tőlük. Ehhez természetesen szükséges a pénz, az előre eltervezett és elkészített manipuláló anyag. Egy jól elkészített anyagban az is előre el van tervezve, hogy a propaganda egyes lépései mit váltanak ki az emberekből. Például ha félnek, akkor egy csoportba tömörülnek, ez biztonságérzetet ad nekik. Ezért első lépésben meg kell őket félemlíteni. Hogy ezt előre kitudják számítani, nélkülözhetetlen az emberi lélek vizsgálata, csak utána lehet őket manipulálni.
A Társulat mielőtt a júliusi tanulmányozásra szánt Őrtoronyban megváltoztatott néhány tanítását, ugyanezt alkalmazta. A 2013 február 15 tanulmányozásra szánt kiadványban megjelent egy cikk Maradj Jehova védelmet nyújtó völgyében címmel, amivel emlékeztették a tagokat, hogy nincs más lehetőségük az örök élet elnyeréséhez, csak is az, ha a szervezeten belül maradnak, mindenki más el fog pusztulni. Ezután adták ki azt a számot, amiben hatalmas változtatások voltak, így könnyebben el tudták fogadtatni a tagokkal őket. Tudták, hogy lesznek, akik mindezek ellenére kérdezősködni, méltatlankodni fognak, a novemberi számban a Várjunk türelmesen Jehovára, majd a decemberi tanulmányozási számban közre is adták a Ne hagyjuk magunkat félrevezetni című cikket. Mindegyik írás tartalmaz megfélemlítést és manipulációt.
"Az ember magatartását a tudata szabályozza. Aki tehát irányítani akarja az emberi magatartást, annak szükségképpen az emberi tudatot kell befolyásolnia. S ha fel akarjuk fedni a titkot, miként lehetséges nemcsak egyes emberek, hanem nagy tömegek tudatát is manipulálni, nagy embercsoportokat arra kényszeríteni, hogy olyat tegyenek, ami szöges ellentétben áll valódi értékeikkel, akkor mindenekelőtt az emberi tudat egy sajátosságára kell rámutatnunk"... " A lélektani hadviselés minden rendelkezésre álló technikai, intellektuális és érzelmi eszközzel, offenzív és defenzív módon vívott szellemi küzdelem, amelynek célja egyrészt az ellenfél harci szellemének megtörése, másrészt a saját erők harci szellemének a törhetetlenségig való fokozása."... " A tudat-manipuláció segítségével irányított ember sem a munkában, sem a termelésben, sem a fogyasztásban nem találja meg élete értelmét. Csak arra van módja, hogy mint eszköz tökéletes legyen. Aki hozzászokott, hogy manipulálják, az könnyen felhasználható embertelen, agressziós célok érdekében is. Amikor az embereket csak objektumoknak tekintik, mindig fennáll a visszaélések, az embertelenítés és az egy kaptafára húzás veszélye." (Dieter Berger, Gerda Haak, Günter Heyden: Manipuláció: A tudatiparról)
A manipuláció leglényegesebb feladata az, hogy elhitesse az emberekkel, hogy amit tesznek, az jó. Ez azért van így, mert "Minden meggyőzés magva a bizonyosságtudat". (Zrinyszki László: Meggyőzés az igaz szó erejével - A meggyőzés pszichológiájáról, pedagógiájáról)
S ha ezt a bizonyosságot elültetik a manipuláltakban, akkor nyert ügyük van, hiszen mindenki úgy fogja az adott manipulációs tényt hirdetni, mintha saját tapasztalatain alapulnának.
Írásomat Juhász Bianka A propaganda virágkora és hanyatlása című szakdolgozata alapján készítettem.
Forrás: